Gezonde voeding

Gezonde voeding is voor iedereen belangrijk, maar zeker als u reuma heeft. Met een gezonde voeding blijft u goed op gewicht en krijgt u meestal voldoende voedingsstoffen binnen. De schijf van vijf helpt om een gezonde keuze te maken.

Een gezonde voeding is gevarieerd en bevat de voedingsstoffen die u nodig heeft. Als hulpmiddel bij een goede keuze kunt u de schijf van vijf van het voedingscentrum gebruiken. Hieronder vallen 5 regels en 5 vakken.

De 5 vakken zijn:

• Groenten en fruit
  • Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst pasta en peulvruchten
  • Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers
  • Vetten en olie
  • Dranken

De 5 regels zijn

1. Eet gevarieerd
  2. Eet niet te veel en beweeg
  3. Gebruik minder verzadigd vet
  4. Eet volop groente, fruit en brood
  5. Ga veilig met voedsel om.

Bij reumatoïde artritis is een gezonde voeding erg belangrijk. Wij raden u aan regelmatig ( twee maal per week) vette vis te eten, dat is goed voor hart en vaten. Ook is het goed op uw vitamine D inname te letten. Het vermoeden bestaat tegenwoordig dat vitamine D een gunstige werking heeft bij ontstekingsreuma. Door de voortdurende ontstekingen in uw lichaam is uw behoefte aan energie en vitamines hoger dan bij gezonde mensen. Het kan daarom zinvol zijn om voedingssupplementen te gebruiken. Overleg hierover eerst met uw arts.

Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij:
Reumafonds telefoon 020 5896464
Website www.reumafonds.nl
Reumalijn telefoon 09002030300 (3cent p.m.)
Of stel de vraag via het formulier op www.reumafonds.nl/patienten
Stichting Voedingscentrum Nederland telefoon 0703068888
Website: www.voedingscentrum.nl